torstai 28. toukokuuta 2026

Jämälankaprojekti - Toukokuun Lapasboksi 2026

Maarit O:n luotsaamassa Lapasboksi 2026 -haasteessa on toukokuun teemana "jämälangat". KLIK

Näitä ryhdyin tekemään ja itkinkin jo täällä blogissa, kun jämälangat loppuivat kesken. 


Yhden kerän hain sitten P:llä alkavasta kaupasta, joka ei ole Prisma ja lopulta voin todeta, että puuttumaan oli jäänyt 10 grammaa.


Tämän kokoisina ja näköisinä menivät pesukoneeseen 40 asteen pyykkiin, jossa linkouskierrokset olivat 1200. 

 


Loppu hyvin: lapaset valmistuivat ja on nyt huovutettu. Yksi pesukerta riitti ja lopuksi piti vähän venyttää leveämmäksi ja pidemmäksi niin kämmenosaa kuin peukaloakin. Peukaloihin olin laittanut muovipussit sisään, kiinnittänyt pussit parilla lankapistolla ja hyvin olivat pysyneet paikoillaan.

Peukalot ovat keskenään samanmittaiset. Huomaan, että kuvassa oikean puoleinen näyttää lyhyemmältä, mutta siinä on ehkä lapanen vähän vinossa. 

Lapaset pienenivät huovutuksessa reilusti: pituudesta 38 cm -> 26 cm ja leveydestä 13 cm -> 10 cm.

Malli: Amélie-lapaset
Suunnittelija: Pauliina Pirttiaho (Instagramissa @knitliina)
Julkaistu: Raverly 
Koko: nainen/teini
Puikot: 6 mm
Silmukat: 36 s. 
Paino: 82 g.
Langat: Léttlopi
- väri 9423 tumma sinivihreä
- väri 1404 vaalea sinivihreä
- väri 0054 vaalea tuhkanharmaa

Ohje on oikein selkeä ja voin suositella sitä. Noudatin ohjetta paitsi peukalon tein pidempänä ja onneksi tein, koska nytkin sitä sai venyttää asiallisen kokoiseksi. Ohjeen mukaan kärkikavennukset olisi aloitettu 5,5 cm jälkeen, mutta aloitin vasta 7 cm jälkeen.

Lapaset osallistuvat lisäksi Instagramin haasteeseen #jämälangoistaeroonKAL

16 kommenttia:

  1. Lapaset onnistui tosi hyvin ja ne näyttää ihanan pehmeiltä. Aika vähän sitä lankaa loppujen lopuksi puuttui.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Purulaari. Huovuttaminen aina vähän jännittää.

      Poista
  2. Mikä ero huovutettuina. Hienot 💙

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Rita A. Ehkä pitävät tuulta huovutettuina paremmin kuin ilman huovutusta.

      Poista
  3. Ihanan rentouttavaa kesää sinulle 🩶 - Suvi -

    VastaaPoista
  4. Tulipa kauniit ja kyllä huovuttaminen aina muuttaa tuota ulkonäköä ja tuntumaa👌😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Vielä pitää noita ylimääräisiä karvoja yrittää siivota.

      Poista
  5. Onpa kivat lapaset. Itse en ole huovuttanut vielä näistä lankoja. Mutta nythän sinulla on lisää jämälankoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Huovuttaminen onnistui yllättävän helposti. Jämät ovat ikuisia.

      Poista
  6. Hyvin onnistunut huovutus, nätit lapaset!

    VastaaPoista
  7. Ihanat kintaat. En ole koskaan huovuttanut. Piäisi kokeilla, koska tuollaiset kintaat olisi varmaan tosi lämpimät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Kotitonttu. Varmaan tulevat tiiviimmiksi huovuttamalla.

      Poista