Maarit O:n luotsaamassa Lapasboksi 2026 -haasteessa on toukokuun teemana "jämälangat". KLIK
Näitä ryhdyin tekemään ja itkinkin jo täällä blogissa, kun jämälangat loppuivat kesken.
Yhden kerän hain sitten P:llä alkavasta kaupasta, joka ei ole Prisma ja lopulta voin todeta, että puuttumaan oli jäänyt 10 grammaa.
Tämän kokoisina ja näköisinä menivät pesukoneeseen 40 asteen pyykkiin, jossa linkouskierrokset olivat 1200.
Loppu hyvin: lapaset valmistuivat ja on nyt huovutettu. Yksi pesukerta riitti ja lopuksi piti vähän venyttää leveämmäksi ja pidemmäksi niin kämmenosaa kuin peukaloakin. Peukaloihin olin laittanut muovipussit sisään, kiinnittänyt pussit parilla lankapistolla ja hyvin olivat pysyneet paikoillaan.
Peukalot ovat keskenään samanmittaiset. Huomaan, että kuvassa oikean puoleinen näyttää lyhyemmältä, mutta siinä on ehkä lapanen vähän vinossa.
Lapaset pienenivät huovutuksessa reilusti: pituudesta 38 cm -> 26 cm ja leveydestä 13 cm -> 10 cm.
Malli: Amélie-lapasetSuunnittelija: Pauliina Pirttiaho (Instagramissa @knitliina)Julkaistu: RaverlyKoko: nainen/teiniPuikot: 6 mmSilmukat: 36 s.Paino: 82 g.Langat: Léttlopi- väri 9423 tumma sinivihreä- väri 1404 vaalea sinivihreä- väri 0054 vaalea tuhkanharmaa
Ohje on oikein selkeä ja voin suositella sitä. Noudatin ohjetta paitsi peukalon tein pidempänä ja onneksi tein, koska nytkin sitä sai venyttää asiallisen kokoiseksi. Ohjeen mukaan kärkikavennukset olisi aloitettu 5,5 cm jälkeen, mutta aloitin vasta 7 cm jälkeen.
Lapaset osallistuvat lisäksi Instagramin haasteeseen #jämälangoistaeroonKAL sekä #oookal26, eli Olemassa olevat ohjeet, jota vetää @silmukkajapisto.


.jpg)
Lapaset onnistui tosi hyvin ja ne näyttää ihanan pehmeiltä. Aika vähän sitä lankaa loppujen lopuksi puuttui.
VastaaPoistaKiitos, Purulaari. Huovuttaminen aina vähän jännittää.
PoistaMikä ero huovutettuina. Hienot 💙
VastaaPoistaKiitos, Rita A. Ehkä pitävät tuulta huovutettuina paremmin kuin ilman huovutusta.
PoistaIhanan rentouttavaa kesää sinulle 🩶 - Suvi -
VastaaPoistaKiitos, Suvi. Ihanaa kesää sinullekin.
PoistaOn kyllä ihanat js hyvin huopui.
VastaaPoistaKiitos. Huopuminen onnistui yli odotusten.
PoistaTulipa kauniit ja kyllä huovuttaminen aina muuttaa tuota ulkonäköä ja tuntumaa👌😊
VastaaPoistaKiitos. Vielä pitää noita ylimääräisiä karvoja yrittää siivota.
PoistaOnpa kivat lapaset. Itse en ole huovuttanut vielä näistä lankoja. Mutta nythän sinulla on lisää jämälankoja.
VastaaPoistaKiitos. Huovuttaminen onnistui yllättävän helposti. Jämät ovat ikuisia.
PoistaHyvin onnistunut huovutus, nätit lapaset!
VastaaPoistaKiitos, kiitos.
PoistaIhanat kintaat. En ole koskaan huovuttanut. Piäisi kokeilla, koska tuollaiset kintaat olisi varmaan tosi lämpimät.
VastaaPoistaKiitos, Kotitonttu. Varmaan tulevat tiiviimmiksi huovuttamalla.
Poista