Nyt ei puhuta ohjekirjoista, vaan neulomista tai muuta käsityötä koskevista kirjoista ja vielä erikseen romaaneista, joissa tehdään käsitöitä.
Jos katsoit Ilun handu duunaa podcastin viimeisen jakson, näit ja kuulit esittelyn tästä kirjasta:
Nyt ei puhuta ohjekirjoista, vaan neulomista tai muuta käsityötä koskevista kirjoista ja vielä erikseen romaaneista, joissa tehdään käsitöitä.
Jos katsoit Ilun handu duunaa podcastin viimeisen jakson, näit ja kuulit esittelyn tästä kirjasta:
Kiitos ihana Saukkis! Tällaisen etukäteisjoululahjan sain, jota olin juurikin toivonut ja päivitellyt, kun ei mistään löydy - ei edes Raverlystä.
Joulukuu on lähtenyt vauhdilla käyntiin ja heti ollaan jo ensimmäistä kynttilään sytyttämässä. Tänä vuonna meillä on ensimmäistä kertaa sähköiset, siis paristoilla toimivat adventtikynttilät, kun aidot kynttilät ahdistavat perheen allergikkoa. Laitan niistä kuvaa kunhan ehdin.
Tänään saan avata adventtikalenterini ensimmäisen paketin:
... tai sitten ei; eli ei mennyt kuin Strömsössä tämä yritys. Joulupukkipakettiin piti tehdä alla olevan kuvan sukat ja samalla saada toiseksi viimeinen bingoruutu kuitattua.
Työhön valikoitui Nalle-lanka, väri 159 järvenselkä, mutta kun arvelin, että lanka ei riittäisi, otin kaveriksi Maija-langan, väri 238 turkoosi. Maijasta oli tarkoitus tehdä kantapää ja jos tarpeen kärki. Kerillä kumpikin turkoosi näytti aivan samalta.
Maijasta tuli sitten kantapää, mutta jatkaessani terän neulomista huomasin, että sävy on aivan väärä; itseasiassa rusehtavan kellertävä. Tässä vaiheessa luovuin lahja-ajatuksesta ja päätin tehdä sukat loppuun ja jättää itselleni. Outo juttu, että neuleena väri näyttää aivan erilaiselta kuin kerässä. Kuvassa ero ei näy niin selvästi, mutta luonnossa se on tosi häiritsevä.
"Jotain itselle" on bingossani yksi ruutu. Nyt pääsen sen kuittaamaan. Samalla kuittaan neulehaasteesta kohdat 35. Neulo itselle ja 42. Kokeile sinulle uuden langantuottajan lankaa.
Löysin Vantaan Myyrmäessä sijaitsevasta liikkeestä (Silmunen, myös nimellä Langanpesä) aivan ihanan pehmeää lankaa nimeltään Alegria, jonka valmistaja on Manos del Uruguay. Lanka on niin pehmeää, että uskallan ja tuntuu, että voin todellakin pitää neuletta kaulaa vasten. Koostumus on 75% villaa, 25% polyamidia. Ostamani langan väri/sävy on A9035 Flow.
Ohjeen suunnittelija on Mette Wendelboe Okkels, eli PetiteKnit ja varmaan monelle tuttu malli Sophie Shawl. Ohje on maksullinen ja löytyy Raverlystä.
Tänä viikonloppuna on Tampereen kädentaitomessut, enkä taaskaan mennyt paikalle. Joka vuosi olen päättänyt, mutta taas kävi näin.
Messuilla voi toki käydä kuivaharjoittelunakin. Voi lukea messutarjouksia, mutta niissä piilee tietty vaara. Voi lukea neulelehteä, mutta siinäkin piilee yllättävä vaara. Uteliaisuudesta ostin Novitan uuden Essentials lehden, enkä oikein odottanut mitään erikoista. Kuinka kävi:

nimittäin lapaset. Katia Peru -lankaa kuluttelin ja sainkin melkein koko kerän menemään.
Silmukkamäärät otin Raverlystä, ohjeesta nimeltään Thick and Quick Álafosslopi Mittens. Ohjeen on kirjoittanut Simone Van Iderstine.
Koko on pienen aikuisen, eli minun tai teinin, eli nuoren tai lapsen. Aloitussilmukoita oli 28, puikot resorissa 4 mm ja muuten 5 mm. Katia Peru -langan väri on 37 Night Blue.
Valmis pari painaa 85 grammaa ja nyt suljen Lankavalle lähtevän paketin ja ryhdyn miettimään joulupukkiasioita.