torstai 30. maaliskuuta 2023
52 x villasukat - Osa II
torstai 23. maaliskuuta 2023
Valovuosi Strömsöstä
keskiviikko 15. maaliskuuta 2023
Retki lapsuuden kotiin ja siitä poikinut virkkaustyö
Vietin eilen syntymäpäivääni retkellä tosi erikoisessa paikassa. Jokin aika sitten huomasin sattumalta, että lapsuuden ja nuoruuden kotini kerrostalossa Helsingin keskustassa oli muuttunut turisteille vuokrattavaksi asunnoksi. Siitä syntyi idea vuokrata asunto kahdeksi päiväksi (minimiaika) juuri syntymäpäivän aikaan.
Oli outo kokemus, mutta mielenkiintoinen. Myimme siskojeni kanssa asunnon 47 vuotta sitten, enkä sen jälkeen ole käynyt koko talossa. Asuin siellä ensimmäiset 20 elinvuottani. Asunto oli toki muuttunut, ovia oli siirrelty ja sisustus tietenkin erilainen. Talossa on tehty täysi putkiremontti, jonka ansiosta kylpyhuone ja wc olivat hienoja ja moderneja. Muuten piha ja rappukäytävä, vintti ja kellari olivat lähes samanlaisia kuin ennen, kuin myös hissi. Melkein pelotti mennä tutisevaan, ties kuinka vanhaan veräjähissiin. Asuntomme ulko-ovi ja postiluukku olivat entiset.
Kävimme kahtena iltana ulkona syömässä. Ensin saksalaisessa Zinnkeller-ravintolassa, jossa söimme erittäin maukasta Gulaschsuppea. Toinen illallinen oli 70 vuotta vanhassa Kolme Kruunua -ravintolassa, Liisankadulla:
Olimme molemmat tyytyväisiä etenkin tähän viimeksi mainittuun, josta yllä oleva kuva. Minulla oli kuhaa, jossa sienikastike - aivan mahtavaa. Suosittelen.
Kun nyt huudeilla oltiin, kävin kaupunginmuseon kaupassa ostoksilla. Ostin kaksi keskusta-aiheista pientä tarjotinta lahjaksi ja meille kotiin saippuan. Halusin keltaisen, koska ennen pitkää on pääsiäinen ja pääsiäistipun väri kiehtoo kummasti juuri näinä aikoina. Siispä virkkasin tänään saippuakupille sävy-sävyyn alusliinan.
Liinan mallin otin kirjasta 201 ideaa pieniin ja suuriin virkkaustöihin. Mallin nimi on Pieni simpukkaympyrä. Tosin seurasin mallia vain aluksi ja kun liinasta uhkasi tulla liian pieni jatkoin omin päin.
Tuollaiset liinat pitäisi virkata ohuesta puuvilla tms. langasta. Tipunkeltaista oli vain Novitan Muumitalo-lankana ja näin paaston aikaan se sai kelvata. Liinan paino on 14 grammaa, halkaisija on 15 cm ja koukku oli 3,5 mm.
Lopuksi vielä maaliskuun alun bujo-sivu. Piti laittaa aikaisemmin, mutta unohdin.
lauantai 4. maaliskuuta 2023
Terveisiä Kädentaidot messuilta 2023
Tänä viikonloppuna järjestetään kädentaitomessut Helsingin Katajanokan Wanhan Sataman -tiloissa. Olin mukana ensimmäistä kertaa.
Paastossa kun ollaan, kiersin lankatarjoukset kaukaa. En edes pysähtynyt, vaikka kaikenlaista ihanaa oli esillä ja tarjouksiakin oli.
Yksi lankaostos oli pakollinen. Sain nimittäin tilauksen: lapsenlapsi pyysi tekemään Risto Räppääjä -elokuvissa olleen Alpo-kissan. Googlettamalla löysin kuvan ja eiköhän joku ohje siihen jostain löydy. Alpo-kissa on beige- ja ruskearaidallinen virkattu, pitkäkoipinen, etäisesti kissaa muistuttava otus. Beigeä puuvillalankaa oli omassa varastossa, mutta ruskeaa ei.
Nyt lähtee siis nöyrä pyyntö paaston emäntä Olifantille: Voiko tässä tapauksessa armo käydä oikeudesta? Mitään, en siis yhtään muuta lankaa ostanut messuilta, enkä mistään muualtakaan.
Voiko tämän poikkeaman korvata jonkinlaisilla katumusharjoituksilla?
Mitä siellä haahuillessani sitten ostin?
* Kaksi pientä ametistikiveä. Olen kala horoskoopissa ja ametisti on minun horoskooppikiveni. Kivet menevät takkien taskuihin.
* Aleksi Lydmanin kortteja. Osa on onnittelukortteja, merkkipäiville, uuteen kotiin, kihlajais- tms. ja vielä muutama joulukorttikin tuli mukaan.
* Mary's Art -kortteja.
* Ja se lanka: Scheepjes Bamboo Soft Premium Blend, 50 g/150 m, väri: Smooth Cocoa.
keskiviikko 1. maaliskuuta 2023
Helmikuun lopun keskeneräiset
Näin kuun vaihteessa lienee terveellistä pysähtyä tarkistamaan mitä kaikkea on tullut aloiteltua ja missä vaiheessa ne ovat.
Tänä vuonna olen antanut itselleni luvan aloittaa kaikki käsityöt, mitä ikinä mieleen juolahtaa. Ennen pidin itselläni jotain rajoituksia, että en aloittaisi uutta työtä ennen kuin työ x olisi valmis. Sitten huomasin, että jos en aloita heti sitä mikä inspiroi, innostus laimenee ja unohtuu. Siksi aloituksia on nyt enemmän kuin koskaan.
Kesken ovat: kolme huivia, kahdet sukat, kahdet lapaset ja yksi laukku. Ne tuossa yllä paperikasseissaan. Etualalla oleva huivi saa luvan toteutua ensimmäisenä, koska on menossa lahjaksi.
Ompeluita on kesken: kuminauhakuja kahteen hameeseen sekä ulkoiluhousujen ja farkkujen lahkeiden lyhentäminen.
UFOja löytyy yhdet lapaset ja keskeneräinen virkattu kassi. Näiden kummankin kohtalo on vielä avoin.
Minkälaista politiikkaa olette, hyvät ystävät pitäneet? Onko rajoituksia uusien aloitusten suhteen, vai annatteko itsellenne luvan aloittaa silloin kun siltä tuntuu ja riippumatta keskeneräisten määrästä?
sunnuntai 26. helmikuuta 2023
Nikolai-huivi nro 2
Toisen Nikolai-huivin väkertäminen oli aika pitkällinen homma. Aloitin nimittäin jo viime vuoden kesäkuussa. No, en tietenkään tehnyt tätä koko aikaa, mutta silti ärsyttävät noin pitkäkestoiset keskeneräiset.
Jos vielä joskus puutun tähän malliin, teen sen paksummalla langalla. Nyt käytössä oli fingering-vahvuinen Freija Yarnin Merino single, väri 250122 Platinum ja puikot 2,75 mm. Valmiin huivin pituus on 150 cm ja levein/korkein kohta on 37 cm. Huivin paino on 158 grammaa.
Mallia voin suositella vaikka matka- tai televisionkatseluneuleeksi. Huiviosa on aina oikeaa, eikä pitsikuviokaan ole vaikea; samaa kahdeksaa kerrosta toistetaan ja lisäykset/kavennukset tehdään kerroksilla neljä ja kahdeksan.
Suunnittelija on Marysia Nodzykowska ja ohje löytyy Raverlystä. Marysia on antanut luvan käyttää ohjetta lohtuhuivien neulomiseen ja siihen tämäkin on menossa.
Bingoon merkitsen kohdan "Keskeneräinen neule valmiiksi", koska huivi oli vuodenvaihteessa kesken. Neulehaasteeseen bongaan kohdan 14. Neulo huivi.
maanantai 20. helmikuuta 2023
Laskiaistiistai on täällä
Ainakin meillä vähän pakastui niin, että satanut nuoskalumi muuttui oikein kivaksi pakkaslumeksi. Pääsisikö tässä vielä edes kerran hiihtämään? Laskiaispullat on syöty, olisi siis syytä liikkuakin vähän. Toivottavasti teillekin on maistunut ja olette valmiita laskiaiskalenterin viimeisen luukun aukaisuun.
Viimeisen luukun kirja ei ole tältä vuosituhannelta. Mikä kirja on kyseessä, kuka sen on kirjoittanut ja minä vuonna?















