torstai 15. joulukuuta 2022

Tästä piti tulla peitto

Vuonna 2010 aloitin entisen blogini kirjoittamisen. Siellä postasin kuvan kymmenestä isoäidin neliöstä otsikolla: "Tästä tulee vielä joskus peitto". Tarina ei siis kerro milloin palaset on virkattu; ehkä vuonna 2010 tai sitten aikaisemmin.

Tänään, vuonna 2022 palasia on edelleen kymmenen. Ei tullut peittoa, tuli laukku.

 


Laukkuun sain upotettua kahdeksan palaa. Kaksi jäi siis orvoiksi, enkä tiedä mitä niillä tekisin. Lankana on ollut 7-veljestä ja samalla mustalla virkkasin tuohon läpän, joka on mustalla napilla kiinni. Mustan kuvaaminen on yhtä hankalaa, kuin sen ompeleminen, neulominen tai virkkaaminen - ei oikein erotu kuvasta. 


Laukun sisäosassa on vuori miesten paitakankaasta. Vuori on kaksipuolisella miksikä-sitä-sanotaan-kankaalla silitetty kiinni toiseen valkoiseen kankaaseen, joten kokonaisuus on vähän jäykempi kuin muuten olisi. Laukun koko on 21 cm x 21 cm.

Mutta mikä tärkeintä, saan kuitattua bingoruudun "Keskeneräinen virkkaustyö valmiiksi". Alimmainen bingorivi on nyt täynnä.

maanantai 12. joulukuuta 2022

Viimeinen sukkaboksi

 


Tässä sen sisältö. Kolme kerää 7 veljestä -lankaa, joista yksi on valkoinen ja kaksi sukkaboksia varten värjättyä erikoiserää värissä 587 karpalo - oikein kaunis väri. Lisukkeina oli pussi kofeiinitonta Rooibos-yrttiteetä, viisi neuleaiheista korttia, omiin luomuksiin kiinnitettävä vyöte ja tietenkin Niina Laitisen ohje. 

Ohje on nimeltään Talven taikaa ja kyse on polvisukista, koko 39. En ole vielä neulonut yksiäkään polvisukkia ja sellaisten aloittaminen kirjoneuleena ei taida vielä onnistua. Langat tulevat kyllä muuhun käyttöön.


sunnuntai 11. joulukuuta 2022

Wheel of Joy

Nyt mennään aidan yli siitä matalimmasta kohdasta. Tarkoitus nimittäin on saada bingo täyteen ja mitäpä sitä ei bingon eteen tekisi - joustoa tarvitaan.

Kun alun perin kirjoitin bingon kohtaan "Ohje Raverlystä" oli ajatuksena jotain aivan muuta, jotain suurempaa. Tässä sitä nyt kuitenkin ollaan ja alkuperäinen ajatus saa siirtyä ensi vuoteen.

Neulepodcastaajien joulukalenterissa 2.12.2022 Virkkuumania-kanavan Heidi Hovi näytti vaihe vaiheelta miten virkataan kuvan mukaisia ilon kärrynpyöriä. Hyvä oli, että näytti, muuten en varmaan olisi osannut virkata "pitkää kohopylvästä etukautta", jossa piileekin tämän jutun juju.

Kuvasta voi päätellä, että ensimmäinen yritys - keskellä valkoista - meni vähän omaksi säätämiseksi. Toiset kaksi onnistuivat enemmän ohjeen mukaan, mutta ovat silti jotenkin erinäköisiä kuin ohjeen kuvassa. Saavat luvan kelvata. Sitten loppui onneksi lanka.

Näistä voisi saada kivoja kuusenkoristeita vaikka hopea- tms. langasta. Kärrynpyörän voi myös kovettaa, mutta en tiedä miten.

Tavoite on kuitenkin saavutettu: Käsityöbingosta kohta "Ohje Raverlystä" on kuitattu ja sen myötä koko ylimmäinen rivi.  

Virkkaaminen on kivaa. Miksiköhän tulee niin vähän virkattua?

Käytössä oli Järbon Mini Bomull -keristä punainen ja valkoinen, virkkuukoukku 3. Pyörylöiden halkaisija on n. 7 cm. Paino yhteensä 9 grammaa.


 

perjantai 9. joulukuuta 2022

52 x helpot neuleet

Tällainen tipahti tänään postiluukusta. 

Onhan tämän ilmestymistä rummutettukin. Jossain vaiheessa tuli joku ennakkotilaajan tarjous, johon tartuin ja tässä se nyt on.

Selasin kirjan läpi. Alussa on hyvin perusteellisesti selitetty neulomiseen ja ohjeiden lukemiseen liittyviä asioita; langan vaihtamisesta toiseen, oikean koon valitsemisesta ohjeesta, langan/puikkojen valitsemisesta ym. ym. 

Ohjeita on perinteisesti 52 kpl ja "helpot" on merkitty punaisella pallolla.

En nyt juuri ehdi mihinkään näistä tarttua, mutta ei kuitenkaan kaduta tämän kirjan hankinta. Oli muutama mielenkiintoinen ohje. Katson sitten ajan kanssa. Ehkä minä joskus vielä teen itselleni puseron. 

Mukana on useampi kotimainen suunnittelija, joista muutamalla on kirjassa useampi ohje.

Erityinen maininta on kirjan lopussa oleva "Hakemisto neuletyypeittäin". Harvemmin näkee näin lueteltuna - hyvä juttu.

Paitaohjeita (en oikein osaa tuota paita-sanaa käyttää; puserohan se on) on ohjeista eniten, eli 15 kpl. Huiviohjeita on 13 kpl. Hatut ja baskerit 7 kpl, lapaset ja kynsikkäät 4 kpl, liivit 4 kpl, neuletakit 3 kpl, huput 2 kpl, pannat 2 kpl ja sukat 2 kpl . 


 

tiistai 6. joulukuuta 2022

Itsenäisyyspäivänä mökkitielle

Hauskasti kävi, että nämä sukat valmistuivat juuri itsenäisyyspäiväksi. Maassa on lunta, joten sain kuvan aivan päivän teeman mukaisin värein. 



 Jotain muutakin sinivalkoista piti saada kuvaan; lasinen joutsenkoriste saa nyt toimittaa sitä virkaa.



Lumessa näkyvät varpaanjäljet ovat pikkupihassamme päivystävän mustarastaan jättämiä. Hän se löytää lumenkin alta nokittavaa.

Sukkien malli on aiemmasta Sukkaboksista Niina Laitisen ohje nimeltään Mökkitie. Lankana on Nalle, väri 160 farkku. Puikot 3 mm ja valmis pari painaa 84 grammaa.

Malli on muuten kiva, mutta etenkin varressa on paljon takareunasta poimittavia oikeita silmukoita ja ainakin minun kömpelöillä käsilläni se hidastaa neulomista sen verran, että päätös kypsyi: never again. 

Muuten pidän tuosta etupuolelle syntyvästä kuviosta. Neuloin tällä mallilla aiemmin miesten sukat boksin mukana tulleella 068 metsäsieni -värisellä Nallella. Nämä siniset sukat menevät joulupukin pakettiin.

sunnuntai 4. joulukuuta 2022

Terveisiä Tukholmasta

Pitkästä aikaan hankkiuduttiin Tukholman risteilylle. Silja Symphonyllä katsottiin kaikki esitykset mennen tullen. Perusbändin ja trubaduurin lisäksi oli yhtenä erikoisuutena Tribute-show, joka oli menomatkalla Tribute to Queen ja paluumatkalla Tribute to Abba - tästä pisteet järjestäjille; en jaksa katsoa samaa ohjelmaa molemmilla matkoilla.


Tribute-iltoihin piti oikein varata pöytä etukäteen. Queen-ohjelmassa oli enemmän muuta musiikkia kuin Queeniä. Oli tanssia ja laulua - ihan katsottava. Paremmin onnistui kuitenkin toisen illan Tribute to Abba. Kaikki esitetyt kappaleet olivat Abbaa ja Abban musiikki sopii ehkä paremmin tanssiryhmän tanssittavaksi. Melkein hyvin olivat kappaleet valinneet, mutta esimerkiksi The Winner Takes It All olisi kannattanut korvata jollain helpommalla, vaikka Waterloo tai Fernando olisivat onnistuneet paremmin. Agnetha Fältskogin äänialalle tehtyä voimabiisiä ei kuka tahansa pysty laulamaan niin, ettei se kuulosta huutamiselta.    

Kiva yllätys ja vähän poikkeava risteilyohjelma oli Il Divo -kvartetilta innoituksensa saanut Il Quattro -kvartetti. Aivan ihania klassikoita espanjaksi, italiaksi ja englanniksi laulettuna - ja jälleen kumpanakin iltana eri ohjelma. Tästä tykkäsin. 

Jos olette matkustaneet Tukholmaan Tallink-Siljan laivoilla, ette ole voineet välttyä näkemästä muovista tehtyä taideteosta Värtahamnen-terminaalin seinällä.


Taideteoksen on tehnyt ruotsalainen taiteilija Matthias van Arkel. Materiaali on silikonikumia ja se on suuri, koko seinän peittävä. Yllä oleva kuva on vai pieni lähikuva teoksesta. 

No mitä sitten Tukholmassa. Kävin vain ostoksilla ja mies jäi Cityterminalen-asemalle odottamaan. Jos olisin ollut fiksumpi olisin selvittänyt etukäteen, että Skansenilla olisi ollut joulumarkkinat. Sinne näkyi suuntaavan suuri määrä ihmisiä. Harmin paikka. Olen ensi kerralla fiksumpi.

Halusin käydä Hemköp-kaupassa, joista yksi sijaitsee Åhléns-tavaratalon pohjakerroksessa. Sieltä käyn aina ostamassa maailman parasta näkkileivän ja suolakeksin välimuotoa. Katso kuvaa, suosittelen:



Åhléns on myyty uudelle omistajalle ja siellä oli alennusmyynti. Kiersin koko kaupan, mutta ainoa ostos leipien lisäksi oli lopulta kaksi pakettia joulukortteja.


torstai 1. joulukuuta 2022

Joen tarina - osa 12 - joulukuu

Joen tarina päättyy tähän, mutta joki jatkaa elämäänsä kuten ennenkin, luonnon kiertokulun mukaan. 


Jos olisin kuvannut muutama päivä sitten, olisi lunta ollut enemmän. Muutama lämpimämpi päivä verottaa lumikerrosta välittömästi. Kuvan vasemmalla puolella näkyi jonkun ensimmäisen innokkaan jälkeen jääneet suksien ja sauvojen jäljet.

Ensi viikolla pitäisi taas pakastaa ja silloin joki jäätyy. Voimakkaimmin virtaava kohta jää toki avoimeksi kovallakin pakkasella. 

Joki kiittää seurasta kuluneen vuoden aikana. Hyvää loppuvuotta kaikille.